Відомий факт, що при підготовці до співбесіди на роботу питання і відповіді варто продумати заздалегідь. Тому для багатьох людей цей процес стає свого роду «ночі перед іспитом», коли здобувач гарячково збирає всю наявну в доступному вигляді інформацію, складає список питань, які можуть бути задані на співбесіді і завчає відповіді на них. Через сформованого в суспільстві стереотипу «відповів неправильно – пиши пропало», багатьох жахає вже одна тільки думка про наявність підступних питань і можливі підступи, що маскуються в них. Подібні переживання цілком зрозумілі – прикро втратити свій шанс, коли робота, для отримання якої було докладено стільки зусиль, майже в кишені. Однак зайва недовірливість теж ні до чого.
Стандартні теми, що порушуються при прийомі на роботу:
Чому ваш вибір упав саме нашу компанію?
Що послужило причиною звільнення?
Які ваші сильні/слабкі сторони?
Чи подавали ви своє резюме в інші компанії?
Проходили у них співбесіду?
Які цілі ви ставите перед собою на найближчі 5-10 років?
На яку заробітну платню ви розраховуєте?
Яким, на ваш погляд, має бути гарний керівник/колектив?
Що вам подобалося/не подобалося на попередньому місці роботи?
Чому ми повинні вибрати саме вас?
Оскільки найбільш часто стандартні питання на співбесіді, а також відповіді на них мають досить чіткі формулювання, вірніше всього буде представити їх у формі загальної таблиці:
Питання |
Відповідь |
Наведіть конкретні факти, які підтверджують, що зайнявши цю посаду, ви зможете максимально повно реалізувати себе. |
Не використовуйте стандартні загальні фрази. Уникати некоректних висловлювань про інші компанії. |
Вкажіть нейтральні причини звільнення, наприклад, що досягли максимуму в плані (кар’єрного росту). |
Не критикуйте минуле керівництво або місце роботи в цілому. |
Чесно позначте серед наявних у вас якостей ті, наявність яких цінується в даній компанії. |
Уникайте фраз на кшталт «не мені судити, з боку видніше». |
Якщо подібне мало місце бути, чесно відповідайте «так», окремо підкресливши, що дану роботу ви ставите в пріоритет. |
Не поспішайте перераховувати весь список пропозицій та умов від інших компаній. |
При прийомі на роботу розкажіть про плани кар’єрного зростання з докладним описом його етапів та цілей. |
Не відповідайте «не знаю». |
Постарайтеся ухилитися від відповіді. Якщо не вийде, називайте суму трохи вище середньої для вашої професії. |
Вказавши дуже низьку заробітну плату, ви ризикуєте виставити себе в очах роботодавця або поганим спеціалістом, або невпевненою в собі людиною, занадто високу – амбітним і зарозумілим. |
Грамотна відповідь: сильні особистості, які цінують роботу в команді і прислухаються до їхньої думки, готові не тільки дати можливість перевірити свої сили, але й прийти на допомогу в разі невдачі. |
Не відповідайте «не знаю» |
Окремо підкресліть всі хороші моменти, що представляють вашу попередню роботу з кращого боку. |
Не критикуйте попереднє начальство і колег |
Можна перерахувати всі попередні місця роботи, або, якщо їх занадто багато, вказати з якого часу ви займаєтеся трудовою діяльністю. |
Не брешіть, а у разі відсутності досвіду, зробіть акцент на свою теоретичну підготовку. |
Підготуйте список з реальними аргументами про те, що для даної компанії в якості співробітника ви просто незамінні. |
Не розхвалюйте себе, це може сформувати погану думку про вас. |